Jak dbać o tapicerkę samochodową?

Nawet w najbardziej zadbanym samochodzie tapicerka z biegiem czasu zmienia kolor i traci swoje właściwości. Fotele robią się ciemniejsze, podsufitka szarzeje, a podłoga wpijająca wilgoć z dywaników zaczyna brzydko pachnieć.

Zabrudzenia widać szczególnie w deszczowe dni, kiedy siadamy w samochodzie z mokrymi ubraniami i moczymy materiały. Bez odpowiedniej konserwacji estetyczny wygląd tracą też plastiki i tworzywa użyte do wykończenia kokpitu. Jednak przy odrobinie chęci i wolnego czasu można łatwo przywrócić estetyczny wygląd i przyjemny zapach.

Kompleksowe pranie wnętrza samochodu wymaga specjalistycznego sprzętu i dobrych detergentów. Dlatego jeśli zamierzasz wyczyścić wszystko od podłogi aż po sufit, najlepiej powierz pracę profesjonalistom.

– Ceny usług zależą od wielkości auta i rodzaju materiałów, z jakich wykonane jest jego wnętrze. Wyczyszczenie klasycznej, materiałowej tapicerki i  skórzanej. Specjalnej troski wymaga tapicerka skórzana. Zdaniem fachowców, każdy kierowca powinien konserwować ją dwa razy do roku. Żeby materiał zachował swoje właściwości, konserwację także musi poprzedzić czyszczenie., 

Tapicerka samochodowa jest nieustannie narażona na wszelakiego typu zabrudzenia. Niestety, jest też siedliskiem bakterii oraz roztoczy, które mogą wywoływać reakcje alergiczne u wielu osób. Tapicerka utrzymuje też woń papierosów, jeśli właściciel albo jego pasażerowie palili w aucie. W jaki sposób skutecznie wyczyścić tapicerkę samochodową? Czy da się to zrobić samodzielnie?

Nieczyszczona tapicerka bardzo szybko się zużywa. Traci swój kolor, do tego mogą pojawić się na niej przetarcia, a na skórzanej także pęknięcia. Ma to oczywiście ogromny wpływ na wygląd auta, nasze samopoczucie, gdy nim jedziemy i na wartość pojazdu w chwili sprzedaży.

Obecnie w samochodach stosuje się trzy rodzaje tapicerek, pokrywających przednie fotele, tylną kanapę a także boczki drzwi. Najtańsze są tapicerki materiałowe (co nie oznacza, że mają zły wygląd, w wielu autach są one wysokiej jakości i mają ładny wzór), dalej pozycjonowane są tapicerki welurowe (zamszowe), a najwyżej skórzane. W tym ostatnim przypadku stosuje się przede wszystkim ekoskórę, w której cena jest wyznacznikiem jakości.  Ta najtańsza bardzo szybko przeciera się i pęka.

Co wpływa na brudzenie i zużywanie się tapicerki samochodowej?

Tapicerka na siedzeniach brudzi się od ubrań i od nich też się przeciera. Latem w tapicerkę wsiąka pot. Jedzenie w kabinie samochodu także niesie ze sobą ryzyko powstania plam. Najgorsze do usunięcia są plamy z mleka i napojów mlecznych. Są one też źródłem bardzo niemiłego zapachu. Zagłówki brudzą się od włosów i od potu.

Na tapicerce materiałowej i welurowej mnóstwo sierści pozostawiają zwierzęta domowe, jeśli są przewożone w samochodzie. Sierść jest bardzo trudna do usunięcia.

Wspomnieliśmy o tapicerce, pokrywającej siedzenia i boczki drzwi. Ale jest jeszcze jedna, o której czyszczeniu często się zapomina. To wykładzina podłogowa, która pokrywa też dolną część środkowego tunelu, chroniącego elementy sterowania skrzynią biegów.  Jeśli nie jest odpowiednio chroniona dywanikami, również ulegnie zabrudzeniom, a nawet przetarciom, które spowodują powstawanie dziur. Poza tym brak dywaników, albo stosowanie dywaników o małej powierzchni, powoduje (zwłaszcza jesienią i zimą) osadzanie się wilgoci na wykładzinie, co może być powodem parowania w kabinie, powstania wilgoci, a nawet pojawienia się toksycznej pleśni w postaci białych plam.

Wykładzina znajduje się też w bagażniku. Pokrywa ona podłogę (pod którą umieszcza się koło zapasowe albo dojazdowe) a także boki bagażnika. Ona również jest narażona na szereg zabrudzeń, tym bardziej, że większość zakupów przewozi się w tym właśnie miejscu. Warto zabezpieczać przewożone zakupy za pomocą siatek i elastycznych linek. Poza tym trzeba też pamiętać, że w bagażniku przewożone są płyny eksploatacyjne. Niezwykle trudno będzie sprać plamy z oleju silnikowego. Jeszcze gorsze będzie rozlanie płynu AdBlue, stosowanego w Dieslach spełniających normę Euro 6. W wielu autach otwór do uzupełniania płynu znajduje się wewnątrz bagażnika. Rozlanie płynu na tapicerkę będzie miało fatalne skutki – smród będzie nie do wytrzymania.

Na siedzeniach powstają często plamy po wizycie pojazdu w warsztacie. Wystarczy, że mechanik usiądzie na fotelu kierowcy w brudnym kombinezonie, na którym są plamy po oleju silnikowym albo po smarach. Tymczasem wystarczy zastosowanie prostego pokrowca foliowego, który kosztuje kilka złotych.

Tapicerka zużywa się też na skutek działania słońca i promieniowania ultrafioletowego, które przede wszystkim powoduje utratę oryginalnego koloru (blaknięcie).

W tapicerkę wnika też woń papierosów, a także woń stęchlizny, jeśli w samochodzie panuje wilgoć (na skutek nieszczelności, powodujących dostawanie się wody do środka). Tapicerka materiałowa, tak jak typowe meble domowe, jest też siedliskiem roztoczy.

Zużywa się również tapicerka skórzana, która wymaga odpowiedniej pielęgnacji. Jest ona o wiele bardziej odporna na zanieczyszczenia, łatwo usuwa się z niej plamy czy sierść. Jeśli jednak dojdzie do uszkodzenia wierzchniej warstwy ochronnej (chroniącej przed wilgocią, zmianami temperatury i promieniowaniem ultrafioletowym), skóra straci kolor, pojawią się plamy, a potem przetarcia.